Fórum Verde

Congratulations! This Entry has been selected as a semifinalist.

Fórum Verde

São PauloSão Paulo, Brazil
Year Founded:
2011
Organization type: 
nonprofit/ngo/citizen sector
Project Stage:
Growth
Budget: 
$100,000 - $250,000
Project Summary
Elevator Pitch

Concise Summary: Help us pitch this solution! Provide an explanation within 3-4 short sentences.

O projeto Fórum Verde – Teatro, Juventude e Meio Ambiente - visa formar um grupo de jovens para aderir à ação cidadã pelo meio ambiente propondo problematizar e gerar alternativas para as questões ambientais pertinentes a região onde moram.

WHAT IF - Inspiration: Write one sentence that describes a way that your project dares to ask, "WHAT IF?"

E se jovens de uma comunidade fossem agentes de preservação do meio ambiente por meio de ações artísticas e educativas.
About Project

Problem: What problem is this project trying to address?

Os problemas ambientais e a adoção do consumo exacerbado fazem parte do conjunto de questões enfrentado pelas comunidades, problemas que são intrínsecos a toda grande metrópole. Ao mesmo tempo que a sociedade civil organizada, setor produtivo e Poder Público se debruçam sobre os problemas, a adesão dos cidadãos para refleti-los em conjunto, em especial a juventude, é essencial para reduzir, mitigar ou compensar o impacto ambiental.

Solution: What is the proposed solution? Please be specific!

O projeto Fórum Verde propõe problematizar e gerar alternativas para as questões ambientais com foco no consumo sustentável e gestão de resíduos sólidos pertinentes as comunidades atendidas, além de difundir práticas sustentáveis para equipamentos públicos: preferencialmente Parques Públicos e Praças, mas também escolas pública e clubes públicos por meio de apresentações de espetáculos de Teatro Fórum (Teatro do Oprimido de Augusto Boal) e intervenções artísticas e educativas sobre a preservação do Meio Ambiente.
Impact: How does it Work

Example: Walk us through a specific example(s) of how this solution makes a difference; include its primary activities.

Na primeira edição do projeto realizada no CEU Parque São Carlos (ZL), foi identificado duas práticas comuns entre os moradores dos bairros, jogar lixo na porta do vizinho e descartar lixo em córregos e terrenos baldios. Os jovens sensibilizaram os moradores sobre o equívoco destas práticas por meio de material educativo e apresentação do espetáculo a História das Histórias. Também solicitaram formalmente para a subprefeitura a limpeza das áreas identificadas durante o diagnóstico da região.

Impact: What is the impact of the work to date? Also describe the projected future impact for the coming years.

Na edição passada do projeto Fórum, Verde realizado no ano de 2011 no CEU Parque São Carlos, Zona Leste, a continuidade ocorreu de três meios: • O grupo de jovens continua se encontrando presencialmente e virtualmente. • Alguns jovens acompanham o desdobramento das solicitações ambientais que foram encaminhadas para a subprefeitura; • Parte do grupo deu continuidade às aulas de teatro se inscrevendo no programa de teatro vocacional da PMSP, onde podem praticar outras metodologias de Teatro. • Cinco jovens mantêm contato mais intenso com a Mudança de Cena e estão envolvidos na presente edição do projeto no Jaçanã. • A gestora do CEU pretende utilizar o vídeo do Projeto em atividades educacionais da escola.
Sustainability

Financial Sustainability Plan: What is this solution’s plan to ensure financial sustainability?

O Fórum Verde é uma ferramenta de intervenção social e gerador de sustentabilidade, um projeto de teatro político. Não gera recursos para si, mas pretende empoderar pessoas e comunidades para o desenvolvimento sustentável. Jovens e comunidades se tornam aptos a liderar processos comunitários, pois aprendem a conhecer, refletir com o outro e intervir no seu meio. Além de fortalecer o cuidado coletivo e de responsabilização do Poder Público.

Marketplace: Who else is addressing the problem outlined here? How does the proposed project differ from these approaches?

Há diversas organizações e financiadores abordando o tema da preservação do meio ambiente. UMAPAZ, Instituto Ecofuturo, SOS Mata Atlântica, Greenpeace, TNC, etc. Contudo nosso programa coloca o jovem como protagonistas de diálogo e mudança junto a sua comunidade e Poder Público. Outro diferencial é que conscientiza sobre a preservação do meio ambiente, biomas, flora, fauna mas solicita uma ação local do jovem.
Team

Founding Story

Em 2010 percebemos que para atingir outro tipo de segmento juvenil existente em comunidades vulneráveis (jovens lideranças) era necessário abordar um tema relevante para este segmento que fugisse dos tradicionais (criminalidade, garantia de direitos, educação, atc). Conversando com jovens do Programa Jovem do Futuro (empresa Klabin) em onze cidades, identificamos a preocupação com meio ambiente como tema recorrente, especificamente a melhora do meio ambiente da comunidade que pertencia. Isto porque o jovem se sente mais capaz de atuar com este tema e pela necessidade de se mostrar como agente de solução para seus pares e familiares. Ciente disto utilizamos nosso acumulo de conhecimentos para criar a primeira versão do projeto.
About You
Organization:
Mudança de Cena
About You
First Name

Osmar

Last Name

Araujo

About Your Organization
Organization Name

Mudança de Cena

Organization Country

, SP, São Paulo

Country where this project is creating social impact

, SP, São Paulo

The information you provide here will be used to fill in any parts of your profile that have been left blank, such as interests, organization information, and website. No contact information will be made public. Please uncheck here if you do not want this to happen..

Impact
Full Impact Potential: What are the main spread strategies moving forward? (Please consider geographic spread, policy reform, and independent replication/adoption of the idea or other mechanisms.)

A proposta é uma reedição, como a primeira edição foi sistematizada, o projeto aumentou seu grau de replicabilidade e multiplicação, há mais documentos, referências e saberes acumulados para serem divididos com aqueles que desejarem replica-lo. Outro fator que facilita sua multiplicação é sua metodologia pressupor que os próprios participantes são produtores de conhecimento, portanto autores dos conhecimentos tácitos e explícitos vinculados aos produtos. Grupos e ongs podem replicar e multiplicar o projeto Fórum Verde tendo em vista que a concepção, saberes estão disponibilizados.

Barriers: What barriers might hinder the success of your project and how do you plan to overcome them?

Criminalidade, os altos índices de criminalidade em alguns bairros do Jaçanã e a presença de organizações criminosas são fatores de desmobilização dos jovens e barreiras na implementação de práticas sustentáveis e de consumo (ex: jovens são atraídos para a criminalidade pela possibilidade de aumento do consumo).
o Fortalecer a rede de organizações da sociedade civil e alianças com o Poder Público para dissuadir o poder do crime
o Apoiar estrategicamente eventos e atividade que tratem da questão do consumo e da criminalidade organizado pelos parceiros locais.

Sustainability
Partnerships: Tell us about your partnerships.

A Mudança de Cena somente realiza seus projetos e programas se valendo de uma rede de parceiros.
No caso do projeto Fórum Verde edição Jaçanã (ZN) contamos com:
GCM Ambiental, CADES Jaçanã/Tremembé - Conselho Regional de Meio Ambiente, CEU Jaçanã e ongs locais.

Closing the Loop
How does your project primarily ensure that feedback delivers results?

Demonstrate how closed feedback loops can make a difference in people’s lives.

Please elaborate on your answer to the above question.

Ciclos de avaliação são importantíssimos para melhorar resultados e impacto. Utilizamos dois instrumentos de avaliação com os jovens: um individual e outro coletivo. Também utilizamos instrumento áudio visual para avaliar a percepção dos espectadores sobre a Peça.
Instrumento 1 Jovens: Árvore dos Bonecos avaliação gráfica e lúdica do processo de trabalho.
Instrumento 2 Jovens: Memorial, os jovens elaboram individualmente ou coletivamente uma avaliação artística sobre o processo vivido na aula/sessão anterior, o compilado de avaliações se torna o memorial do projeto.

Languages: In what languages are you able to read and write fluently?

English, Spanish, Portuguese.

2nd Round Questions
Thinking about your feedback loop; what information are you trying to get from whom, to whom, and to bring about what change?

The group of youth do a research and collect the information about the community environment and give back to the same community the issues identified by a question scenic (dialogic) in paralel they send and charge the environmental problems for the government.

What is the purpose of your feedback loop?

Creating broader awareness of issue/movement building

If other, please specify
What mediums or mechanisms do you use to collect feedback? (check all that apply)

SMS, Paper, Phone or voice, Website, Physical gathering, Other.

If other, please specify

Through presentations scenes of Theatre of the Oppressed and other strategies that involve art and education. Social Networks to

Could you briefly describe the way you collect the feedback?

Community - the feedback is the closing of the learning cycle, it is happen while the plays are staged, when the audience get in the stage, in place the character oppressed to give suggestions to overcome the oppression situation. Importantly, the plays are created with the young and are about the environmental problems identified.
Government - through formal solicitations that any citizen can do, yet few know how to do, especially the young.

What mechanisms are in place to protect people from retribution?

Other

If other, please specify

Theater, because the metaphor is an important instrument for indirect learning. The strength of the community to.

What are the immediate benefits or incentives for people to provide feedback?

Confirmation of use of feedback

If other, please specify
How do you ensure new and marginalized voices are heard?

Other

If other, please specify

We ensure the new and marginalized voices are heard because anyone can lift the arm and step in while the play fórum.

What are the incentives for the intended recipient to act on the feedback?

They understand that feedback is necessary

If other, please specify
How does the feedback mechanism close the loop with those who provided feedback in the first place?

Meetings discussing results with providers

If other, please specify
How is feedback published/transparent?

Other

If other, please specify

For all pathways presented, but mainly by community communication

Give two concrete examples of how feedback loops have brought a program or policy more in line with citizens’ desires.

In the first edition of the project, the municipality cleaned the lot that is adjacent to the community and improved conditions of access to residents, built a footpath.
The school changed their schedules to improve the use of the community.

If there was one thing you could change to increase the impact of your feedback loop, what would it be?

In poor communities there is a lack of cultural opportunities. Many young people are mobilized for the opportunity to do theater and less of the possibility to change the local environment. Along the way young people understand the purpose and some leave the group and others come brought by the members of group (network). We must maintain the open group, however it would be more rational if we could mobilize youth agents of social transformation since the commencement of work.

What are your biggest challenges or barriers in “closing the feedback loop”?

Ensuring the quality of the data provided

If other, please specify
Are you aware of The Feedback Store?

No, but I can see myself using it as a resource

What are the main uses you can envision for the Feedback Store?

I think it can be used to improve the methodology of the Fórum Verde Project

What is the one thing you would most like to see changed to improve the competition process?

The process was good, but it takes more comparisons between competing

What are you doing to make sure that feedback providers know that they are empowered by the information they can give and that they know exactly what the information they are providing?

We believe in our methodology, it is based on the methodology of the Theatre of the Oppressed by Augusto Boal and Paulo Freire's pedagogy. To make thoughtful, reflective and active people this is our work. We had a feedbacks that we're doing a great job in the Mudança de Cena (Change the Scene), ie, during the work process, the participants involved understanding how their voices, information and feedbacks are powerful tools for transforming society.

Comments